PENGALAMAN DENGAN HOSPITAL KERAJAAN

August 13, 2008 at 9:14 pm 11 comments

Okay…lama tak update blog ni la…mana semua kengkawan…..

 

Takziah untuk aweng sebb ayah kau accident..semoga cepat sembuh.

I’ve read your blog « Bikin Panas »..aku nak komen sikit kat sini pengalaman aku deal dgn hospital kerajaan ni.

 

I still remember when i was 18 (9 years ago)….untuk kemasukan universiti memang la kena g buat medical check up. Jalan paling mudah…g gov hospital because free…lagipun ayah aku pencen kerajaan. Senang (kononnya). Aku dah tercongok kat hospital tu dr kul 8 pg. Dengan no 18 yg aku ada tu….aku tunggu la..tapi korang bayangkan sampai kul 12 tgh pun aku tak masuk2 lagi jumpa Dr. Sampai ayah aku paksa aje terus masuk pintu dia….seingat aku dah 12.15..aku terus aje masuk lepas ada sorang kuar dr bilik Dr tu. Dr tu kata dia nak lunch…(Indian lady)..aku jawab..saya dah tunggu dr pukul 8 pagi…pastu dia tengking aku and membebel…..”awak ingat saya ni apa saya nak makan , awak tunggu kat luar lama2 buat apa ,saya nak makan..datang lepas ni tak boleh ke”….aku jawab la balik….tapi baik2 aje aku jawab “saya dah tunggu dr pukul 8 pagi..no saya tak dipanggil macamana saya nak masuk”…dia terus rampas kertas aku tu…check sikit2….pastu dia tgok muka aku dah merah nak nangis..baru la dia cool down sikit. Cakap baik2…tak sampai 10 minit pun check nya. Pastu kena g x-ray….haa…aku terus la melalak kat situ..(masa tu still gembeng lagi..hehehe)…tapi kuat gak nak Tanya kat abang x-ray tu…”Apa nama Dr tu?”…”kenapa” abang tu tanya….”saya cuma nak tau apa nama Dr tu…” abang tu tanya lagi..”nape dik” …”Dr tu tengking saya tadi”…..abang tu terus mohon maaf  bagi pihak hospital kat aku …..well…orang yg belajar pandai2 ni pun..sengalll……

 

When I was 20….ayah aku admitted kat ICU…sebb jantung….kat hospital Sultanah Aminah (HSA)…Thank you for all nurses and doctor……really good and nice attitude….sedap mata pandang dan hati terima dan telinga mendengar. As a reward…ayah aku suh bagi nasi lemak beras basmathi + ayam goreng yg dibungkus dgn daun pisang untuk setiap seorang….gemuk nasi lemak tu..kalau kat kedai mau 4 inggit….”ala susah2 aje pakcik bagi nasi lemak..” ceh ceh ceh..misi2 ni..malu2 lak…hehehhe

 

 

When I was 21 yrs old, aku sekali lagi deal ngan hosp tmpat aku ni sebb ayah aku retak buku lali. So kena simen. And g la utk further check up. 1st…bila jumpa Dr. Lelaki and graduate UM. (sebb ada cop kan). Boleh dia cakap kat ayah aku….kasar2…ayah aku tanya la kan nak simen yg ringan sikit (fiber)..dia boleh jawab…”ala buat apa nak simen…pakcik ni bukan sakit sangat pun….tak yah nak simen2”..well cakap la baik2…dia ingat apa…tak hormat langsung aku yg ada dalam  bilik tu…at least respect anak dia kan….dan respect as a org tua…susah sangat ke.

Tu belum lagi cara dia cakap macm bagus ..aku rasa nak bagi starlite aje kat dahi dia…

So..bila dah habis tu tunggu la kat luar…tp tetiba no ayah aku kena panggil sebb kena bayar RM1 utk charge. Aku malas nak cakap pape..bayar aje la sebb singgit…walaupun actually ayah aku tak yah bayar sebb gov servant. So bila ayah aku tau kena bayar..ayah aku naik suara sikit la…kata apasal kena bayar pulak …”I served gov for 30 years…and you want to charge me?”…tu la bapak aku….cakap omputih kalau marah….hehehhe..

Pastu terus la makcik kat kauter tu panggil aku pulang kan duit singgit..tapi yg aku tak tahan tu…siap warning aku tu..”LAINKALI SEBUT AYAH AWAK TU GOV SERVANT DULU….SENANG…NAH AMIK SINGGIT AWAK NI BALIK”..cakap kat mic lak tu…heheh…boleh gitu? Hello…makcik…kau kan ada rekod kat tangan ko tu….takkan la ko tak tau…sebb  ada kepilkan sekali copy kad pencen bapak aku okay…..ko buta ke hapa? Salah aku ke?

 

Okay habis ayah aku…mak aku lak….

 

Masa umur aku 23 tahun…..aku bawak mak aku g spital Kota tinggi….mak aku berpeluh tak hingat banyaknya…so aku bawak mak aku g check. Sampai satu Dr pompuan ni…..from UM jugak….dia cakap kat mak aku dengan mata jeling2…aku ingat kan mak aku aje yg dia jeling…ngan aku2 sekali dia jeling….bila aku tanya bagi pihak mak aku…dia jawab tak pandang langsung muka aku dgn mulut macam tapir…..muncung sedepa…bila dia kata mak aku berpeluh sebb kan metabolisme..aku tanya la..”apa kena mengena metabolisme?” ye la..aku tak tau…aku tanya la…pastu dgn menjeling dia jawab … ”metabolisme la” …okay….menyampah la tu…..malas nak tanya lagi..aku tak tau aku tanya…bila aku tanya ko jawab macam mangkuk….kalau aku Dr takkan aku tanya mangkuk!!!!! Fine!!!!!…malas nak layan.

 

 

2nd time ayah aku kena masuk ward sekali lagi and also for the last time…..sob sob sob..miss u dad….

 

Dr Jb sampai ke KL ayah aku kena transfer…..kat JB semua okay……well done!!!..tapi bila sampai kat General Hospital KL ni pulak….doctor2 baik giler…sebb maybe yg handle ayah aku Dr2 pakar yg sangat baik hati….tapi yg tak best nya pulak…misi2…bukan misi2 muda ni…misi yg konon terror ni….memang diorang lagi terror punnn….hehhehe

 

Mak aku pernah g kat satu misi A ni…tanya size pampers utk belikan ayah aku sebb diorang ada bg satu hari tu….so mak aku tanya la…misi tu leh jawab apa tau “ KAT SPITAL NI TAKDE JUAL PAMPERS MAKCIK..KALAU NAK KENA BLI SENDIRI”…dgn tonasi yg agak keras…..mak aku jawab la..”MAKCIK BUKAN NAK PAMPERS…MAKCIK NAK TANYA SIZE PAMPERS UNTUK SUAMI SAYA YG HARI TU AWAK ADA BG..ANAK MAKCIK NAK PERGI BELI KAT LUAR”…ha tu la….misi..ko ingat kitorang ni mintak sedekah ke?…actually…bapak aku leh dapat free pun….tapi kitorang tak pedulik pun….even bil tu pun kitorang leh claim balik ko tau tak…kan dah malu sendiri…lenkali berbudi bahasa.

 

Ada one day tu….Dr and misi B dah explain kat kakak aku…tapi kakak aku dah balik….so aku datang..aku nak tau apa citer nya….mak aku suh tanya misi tu…aku tanya la ngan sopan santunnya…dia jawab “saya dah explain kat kakak awak..” kakak saya takde la kak”…”ai..takkan dengan semua anak nak kena explain…tanya kakak awak tu”….mak aiii…..kurang ajar betul misi ni…aku rasa nak sepak aje muka dia…nasib baik aku kenangkan ayah aku yg akan dok kat wad tu ..kalau tak mau aku buat report….kang aku report kang dia layan ayah aku macam tanzamania pulak kan…..aku diam aje…mak aku siap kata..sabar je la….pastu dia leh membebel2…”susah macam ni…patient sendiri refuse nak buat operation….kita nak dia baik…tapi dia tak nak..pastu komen tu komen ni…” (ayah aku refused untuk buat bypass dia kata..biar dia mati mcm ni..ayah dah tua)…woi makcik…bukan hak ko utk cakap mcm tu…itu hak manusia utk memilih..kau tau tak..kalau ko dah tua…ko sakit mcm tu…baru ko tau….lagipun Dr terus terang cakap…ayah aku punya harapan utk bypass 70-30/30-70….ayah aku tak nak..so what???

Bila aku nampak Dr tu…aku terus g kat area2 dia…even dia tgh explain dgn houseman yg lain…dia trus g kat aku and explain..walaupun aku berdiri kat dinding aje tgok dia….he was really nice to all our family members. I believed…my brotherssss dah call Dr ni personally ..but he still pick up the phone and explain. See….professional ngan tak professional….very much different.

 

Well..itu lah last aku deal ngan spital kerajaan…aku tak kata semua teruk ..ada yg baik…tu baik…sekrg ni banyak budak2 muda….well aku harap korang ni ubah la perception org lain terhadap hospital kerajaan….ada yg berubah bukan langsung tak berubah…..Cuma kadang2…perception org awam tentang attitude pekerja hospital2 kerajaan sangat buruk…kalau ada 10 yg baik…dan satu yg jahat…we will talk about yg jahat…so buruk nama korang..but really…as a doctor…kena jaga attitude…sebb gelaran “DOKTOR” tu sangat besar…..untuk misi2 tu..kalau korang marah2 ni..aku anggap korang penat aje la ye….tak pun..korang period…settleeee

 

 

Posted by fanor…..

Entry filed under: Uncategorized.

hindarilah…..

11 Comments Add your own

  • 1. amisah  |  August 15, 2008 at 1:39 pm

    tima kasih fanor…

    aku stuju dgn ko. Bukan sume jahat. Tapi, yang sorg jahat tuh la yang akan membusukkan nama yang baik2 nih…

    memang terpakse bersabar jer sebab takut diorang check ala2 kadar jer kan..

    dunia ni bulat. hari ni diorang kat atas, esok lusa, belum tentu lagi…

    memanglah paham diorg penat, tapi, dah profession tuh camtuh kan… patutnya, dpd sblm pilih profesion tuh lagi dah sedia mental dgn fizikal nk berdepan dgn pesakit2 yg pelbagai karenah. dah namanya org tu sakit…

    yang kwang ajar cenggini nih agaknye belum ada pengalaman idup yang menyedarkan diorg kot.

    Ya Allah! ko tunjukkanlah kekuasaan-Mu ya Allah! Mintak2 lah diorang berubah jugak suatu hari nanti… ke arah lebih baik… Aminnnn…..

    Reply
  • 2. ayza  |  September 15, 2008 at 10:28 am

    ayza xde experince dgn hospital kerajaan….

    tapi sepanjang usia 27 tahun, ayza penah masuk hospital sekali….sebab buat operation sinus n tonsil..

    ayza buat kat Ampang Puteri…

    kene tahan kat wad 1 mlm je…tapi ayza request sampai 4 mlm…
    sebab rasa best giler duduk hospital….rasa tenang n relax je..
    bilik pun best…makan sedap..

    doctor n nurse semua baik2 belaka…
    cukup time makan ubat….hehehhe

    Reply
  • 3. alice.b  |  October 23, 2009 at 10:42 am

    thanx…sy sokong sgt2..part yg sy suka, “org b’sklh tggi2 ni x tau mcm mn nak respect org” org sklh tggi ka, rendah ka, tua tau pun muda smua nya sm n tiada beza…smua ada hati n prasaan..jd kita x perlu la rasa nak mrendah kan org..ada sesetengah org jenis mcm nie yg bangga apa dorg ada and miliki d dunia yg sementara ini.

    Reply
  • 4. alice.b  |  October 23, 2009 at 11:01 am

    and 1 lg story, ni plk crita kat hospital twu sabah, time tu my mom da nak bersalin da…blh2 lagi misi tu byk soal.. punya la idiot! sbb misi2 kat sini smua muda2 lagi… bt kja pun ada yg mcm x nak bt kja.. mcm nak bagi jew tgn nie kat muka dorg.. blh lagi time emergency dorg tgh pegang fon smbil senyum2 kambing…mgkn sibuk lyn bfren dari layan pesakit. sbb time tu doc. tiada kat situ….

    Reply
  • 5. lentuk  |  January 14, 2010 at 5:19 pm

    seronok pe hospital gomen .. doc bagi ubat banyak .. tak kedekut pun ..,

    Reply
  • 6. gotowe domki  |  June 12, 2014 at 2:26 am

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!

    By the way, how can we communicate?

    Reply
  • 7. best Seo In philippines  |  June 22, 2014 at 9:23 am

    Hi there everyone, it’s my first pay a visit at this site, and paragraph is actually fruitful for me,
    keep up posting these posts.

    Reply
  • 8. anabolic dane cook 2014  |  July 31, 2014 at 11:07 am

    Thanks in favor of sharing such a good thinking, article
    is nice, thats why i have read it entirely

    Reply
  • 9. click here  |  August 16, 2014 at 7:06 pm

    Quality content is the crucial to interest the viewers to pay a
    quick visit the website, that’s what this website is providing.

    Reply
  • 10. Plano Orthodontist  |  September 6, 2014 at 9:12 am

    Right here is the perfect website for everyone whho hopes to understand this topic.
    You realize so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a topic that’s been written about for
    years. Great stuff, just great!

    Reply
  • 11. voobu.net  |  September 10, 2014 at 10:08 am

    Apppreciate this post. Let me try it out.

    Reply

Leave a comment

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 18,491 hits

Flickr Photos

August 2008
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031