lontong (resepi mas) – by aweng

June 25, 2008 at 2:05 pm Leave a comment

chema.. lontong aritu dah jadi keee???? aku nak mintak resepi sambal kering mak ko buat tu.. teringat2 aaa.. boleh simpan lama n buat makan dengan roti.. aku nak diet lagi ni… ngeeee

 

ni resepi nya

 

Bahan Kuah Lodeh:- (sayur2ran ikut kuantiti masing2)
Kobis, dihiris sederhana halus
1/2 biji sengkuang, dihiris memanjang
Fucuk, direndam dan potong kecil
1 batang lobak merah, hiris nipis
Kacang panjang, dihiris serong
2 keping tauhu, potong dadu sederhana besar
Soo Hoon, direndam dan kerat pendek2
3 keping tempe, potong kecil
2 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 biji kelapa, diparut
1/2 cawan isi udang
2 camca teh udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
10 biji bawang merah kecil*
4 ulas bawang putih*
1 cm kunyit hidup*(*dikisar halus)
Garam dan sedikit gulaBahan Lain:-
Sambal tumis
Telur rebus, dibelah 2
Nasi impit/Ketupat
Serunding (tak letak, sebab tak buat..hehe)

Cara membuatnya:-

 

 

 

  1. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no.1. Tuang 1 liter air lagi dan ramas, perah untuk santan no.2. Ketepikan (kalau rasa nak lebih, boleh tambah air)
  2. Dalam periuk, panaskan 1/2 cawan minyak masak dan tumis bahan2 kisar hingga wangi, masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak. Masukkan udang, lobak merah, sengkuang, fucuk dan tempe, gaul rata dan tuang santan no.2. Biar mendidih hingga hingga sayur lembut. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Bila mendidih, masukkan suu hoon dan akhir sekali tuang santan no.1. Kacau dan biar mendidih atas api perlahan untuk 5 minit. Rasa dan jika ok boleh dimatikan api.
  3. UNTUK PENYEDIAAN LONTONG:- Letak nasi impit dalam bekas sesuai. Tuang kuah lodeh dengan isi2nya sekali. Letak telur, sambal tumis dan serunding (jika ada) sebagai pelengkap..Boleh lah makan lepas tu…hmmmm…

Entry filed under: resepi istimewa. Tags: .

tomyam (fanor) – by aweng sambal goreng bukit piatu (resepi mak chema) – by aweng

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 17,228 hits

Recent Posts

Flickr Photos

Gath @ KLCC July 6, 2008

Gath @ KLCC July 6, 2008

Gath @ KLCC July 6, 2008

More Photos
June 2008
M T W T F S S
« May   Jul »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

%d bloggers like this: