Nasi Ayam (Resepi Mas) – by Aweng

May 15, 2008 at 10:45 am 4 comments

Yang nih pun aku tlg pastekan jer.. aku x ubah apa pun coz nk kekalkan originality nyer :-)

memula ko tumis bawang putih n merah.. kasik naik bau.. buh air.. buh sup bunjut.. kasik air menggelegak.. pastu rebus ayam.. yang ko nak buat goreng jangan rebus lama sangat.. biar half cook.. macam kaki ke leher ayam ke ko tinggal kan aje dalam periuk tu.. dah bawak kuar ayam campur le bahan2 ko nak buat sup.. utk sup jadi lebih sedap, masukkan akar daun sup n bawang.. make sure ko basuh dulu.. kang berpasir plak.. hehehe
 
pas ko basuh beras, masuk dalam periuk.. air pakai air rebusan ayam, masukkan serai yang diketuk, bawang merah dihiris, halia hiris. pastu masak nasik ko.. kalo ko nak kuning boh le serbuk kunyit sket.. aku x pakai serbuk kunyit.. kaler nasik ko nanti pun dah kuning2 air..
 
ayam yang ko dah rebus separa masak tu masukkan dalam satu besen/ bekas.. tumbuk bawang merah, putih, halia sampai halus.. kuantiti ikut sesedap rasa ko.. lagi banyak ko bubuh, banyak le jadi macam rempah2 kat ayam ko..
bahan2 yg ditumbuk tadi masukkan dalam bekas ayam tu.. bubuh jugak sos tiram dan kicap.. pastu gaul.. jangan lupa garam n sikit je kunyit.. pas peram dalam sejam leh le goreng minyak banyak..
 
utk sos kicap, ko panaskan aje sos tiram campur air sup ko.. garam toksah bubuh banyak.. kang masin sgt..
 
utk sos cili dia, ko tumiskan cili yang diblender bersama bawang putih + garam + sup rebusan ko..
 
tadaaaa.. lenlain bahan ko boleh buat sendirik la.. macam potong tomato, timun n salad utk hiasan..😛
 
sekian.. aku nak buat nasik ayam le jugak sabtu ni..

nak tambah skit boleh puan mas??? kalo nak ayam tu lembut, takyah rebus..guna je ayam lain.ayam dlm sup tu biar je dlm sup tu…lagi satu, kalo aku laa,aku tumis beras dulu. tumis ngan butter or ghee.tumis, bwg merah,putih n halia. pastu masuk beras. biarkan sekejap..baru masuk air sup tu….masukkan daun pandan..
kat ayam yg perap pulak, masukkan skit lada hitam, yg bijik tau… tumbuk skit, kalo suka hot2..masuk la lebih…masuk honey n gula skit, bg kilat2…sungguh menyelerakan…

 

 

Entry filed under: resepi lauk pauk. Tags: .

Laksa Johor (Resepi Fanor) – by Aweng Apa itu pelvic floor exercise??

4 Comments Add your own

  • 1. Chef Joe  |  December 10, 2008 at 10:45 pm

    Sry la.. bukan niat oden nok tokok tambah kak mas yoew.,.

    1.Joe setuju untuk nasi tuh perlu sedikit tumisan agar barang tumisan td dapat serap rasa pada nasi…

    2.Pasal ayam tuh… lebih baik ikut care kak mas..sebab joe pun gune cara yg sama…CUMA joe gunakan Gula merah di ayak halus pekat dan tambahkan 10 sudu makan madu..+serai+bawang jgn lupo sedikit garam halus ..kemudian amik ayam rebusan td dan perapkan dlm 3jam…Psttt.. ini rahsia Joe ekekeke… nak resipi paper just cari joe kat myspace.com/papaaa or call joe 0172745645(untuk kerja pembantu tukang masak pun ader tau)

    Reply
  • 2. Chef Joe  |  December 10, 2008 at 10:48 pm

    Eh lupo….perapan tadi tambahkan seganda jumlah kuantiti madu dlm 20 sudu… ok cau.. ah lagi 1.. untuk kemasinan rasa nasi ayam yg lebih tepat! sila tambahkan 3 sudu makan garam halus tau(jumlah garam plss sedang2 rata,x mau ader bukit.. nanti rasa lari)

    kesimpulanya : 3 sudu makan garam = 3 pot nasi! ok babaiz

    Reply
  • 3. Chef Joe2  |  December 10, 2008 at 10:50 pm

    Eh lupo….perapan tadi tambahkan seganda jumlah kuantiti madu dlm 20 sudu… ok cau.. ah lagi 1.. untuk kemasinan rasa nasi ayam yg lebih tepat! sila tambahkan 3 sudu makan garam halus tau(jumlah garam plss sedang2 rata,x mau ader bukit.. nanti rasa lari)

    kesimpulanya : 3 sudu makan garam = 3 pot nasi! ok babaiz

    Reply
  • 4. Chef Joe2  |  December 10, 2008 at 10:51 pm

    adoi silap lagi bukan 20 sudu madu.. tapi sos tiram ehehehe..(sajer je gimmik..) lalalala aku memang chef yg gila2

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 17,228 hits

Recent Posts

Flickr Photos

Gath @ KLCC July 6, 2008

Gath @ KLCC July 6, 2008

Gath @ KLCC July 6, 2008

More Photos
May 2008
M T W T F S S
    Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

%d bloggers like this: